Tuesday, July 2, 2013

Topeng Dunia


2 julai 2013. Mata masih merah, kuyu dan bewarna saga. Genap 3 Minggu tanpa kerja. Terasa tertindas
dek aturan ciptaan manusia. Masih lagi legar-legar otak kusut bernanah memakan dari dalam. Orang bisa mabuk dari minuman, namun aku mabuk kerana tidak cukup tiduran. Sebatang rokok di cucuh. Merah pekat bara ini laksana mata aku yang pinar-pinar menahan lelap. Empayar dibina mereka, aku ibarat hamba cuma. Pemikiran ku masih polos masih banyak yang mengkal. Kerana itu juga aku dipermain sang kapitalis. Ah! aku tidak mau menjadi liberalis. Mengiyakan saja apa yang tak terkandung dalam senarai kemahuan ku. Aku sang teraniaya. Notis penggantungan kerja? Bilang saja mau diberhentikan. Cukup ego kononnya tidak pernah memecat pekerja. Sinis dan tragis cara layanan psikologi mereka. Aku sudah cukup lelah dengan permainan emosi ini. Aku harus bangkit bertongkatkan sayap yang sudah terpatah buat kali keduanya. Aku cuma manusia biasa. Seperti semua manusia yang punya cita-cita.Sudah cukup dengan penganiayaan setengah tahun yang aku hadapi ini. Atau aku yang bodoh mahu terusan diperbodohkan? Manusia mudah lupa dengan aturan roda. Ahh! Puasa sudah mahu menjelang. Ku harap agar perbatasan ini bisa dirobohkan. Dinding kepolosan akal bisa ditampal dengan semangat kental anak muda yang liat dan pejal. Aku harapkan agar segala yang aku rencanakan bisa terhasil dengan keizinan-Nya. Memulakan perniagaan sendiri. Jauh memulakan dari dasar yang paling bawah agar dapat bersaing menghirup kembali udara yang terletak nun jauh di atas. Agar ku tidak lupa diri bila di sana nanti. Ibu, ayah bersabarlah lah lagi untuk sekalian kali. Anak mu ini sedang berusaha mencapai bahagia bukan untuk dirinya sahaja, namun untuk kalian. Agar tercapai segala harapan. Agar tertunai segala perjanjian.










"Moga terlaksana segala rencana" 







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...