Saturday, November 26, 2011

Jeritan Dalam Monoloq.

Salam mukadimah muka baru dalam siri tahun ini. Lama tak berkunjung bertanya khabar di halaman blog usang tak berpenghuni. Rindu, rindu pada kenangan dan nostalgia yang terpalit sekian lama yang terlakar dalam naskah digital ini. Ibarat teman karib sahabat berbicara tentang dunia duka dan ada tatkalanya gembira saling berturutan kunjung tak sudah. inilah dunia monoloq, dunia tanpa bunyi. Enak di fahami, kerana ini bahasa hati.Kerana ia terus dari dalam tidak ditapis lidah yang bisa dusta demi keenakkan peribadi.Dalam seharian pastinya ada yang menjengkelkan untuk didengar untuk difikir.Tulislah dengan molek dengan hati, kerana ia lambang peribadi.Sang pemikir yang hidup mekar dalam dunianya sendiri yang realitinya dihadap dengan bisu dari memberi komentar dari bercakap apa yang dirasa, dihadang dari menjerit tentang isi hati dek mata serong manusia.Ahhh berikan aku nikmat dalam menulis, berikan aku ketenangan tanpa kritikan hina dina yang menjatuhkan.Psikologi nya mungkin aku gila, namun kegilaan ini hanya pada hak. Kegilaan pada yang tulus yang ku rasa benar.Seiring rasanya ku ingin melonjak pada cita dan harapan. Namun ku persis pasir yang sekali sekalanya di jenguk ombak,pasang surutnya tidak menentu dan itu lah sepertinya aku.Ku harapkan ada yang seperti ku, tidak perlu kompleks cukuplah cuma seperti aku, memahami aku yang seperti aku sekarang.Tidak perlu merasai apa yang ku deritakan namun dakaplah aku yang sediakala menderita.Luahan yang tidak terlepas dari isi, ya ini adalah derita, derita sang manusia yang bermonoloq. Berdendang hati ibarat alunan rebana tatkala ada waktu-waktunya aku tidak perlu harungi ini sendiri, namun waktu itu lebih cemburu, dibiarkannya ia berlalu.Ada saatnya tika sendirian kita akan mengenali apa itu erti hidup, apa itu erti kemaafan dan apa itu erti tertangis mengenang dosa.Manusia acapkali jemu dengan hakikat. Hakikat adalah luka yang pedih dan parutnya harus diterima.Kosong,hati ini sering kosong. Kadangkala ia nya berbolak balik, arah nan tidak menentu,adakalanya di bawa ke sang Hak,tak lepas juga disesatkan kepada sang bathil.Kenapa ia berbolak balik? Adakah kerana hati ini masih mentah? Apakah kerana seketul daging merah berdarah ini ditakdir begitu? Namun ku sedar,sifat sang hati,ia berbolak balik demi mencari arah.Mengemudi ibarat kompas ke sesuatu demi sesuatu untuk mencari kebenaran,arah yang benar. Nafsu, serakah yang tidak pernah tertarah dek masa.Bagaimana harusnya aku mengjinakkan sang liar ini,bagaimana harusnya aku melembutkan dan membiarkan nya mengalir lembut mengikut denyutan kesabaran.

Besabarlah iman. Besabarlah.


Salam mukadimah
sebelum tirai tertutup.





-Karp's

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...