Friday, November 12, 2010

Usia Belasan

Mengenang usia belasan tahun, ianya indah dan bergula di hati. Jiwa belasan tahun pada aku mengambarkan dunia sebagai tidak perlu diperdulikan dan tidak memperdulikan apa perspektif dunia tentang kita. Tidak hairanlah pada ketika tu aku tidak segan silu memakai seluar koyak atau berambut serabai.. Jiwa belasan sentiasa memberontak, jiwa belasan juga selalu menidakkan. Namun, memang menjadi lumrah, umur belasan amat manis jika mahu dikenang. Adakalanya secara jujurnya, kita dapat melihat peribadi kita semasa usia itu apabila kita sudah meningkat dewasa. Respon yang kadangkala berbeza sama ada negatif atau positif. Adakalanya ada yang berfikir begini "Apa nak jadi dengan budak2 sekolah tu, pakaian macam haram" atau "Haha teringat masa zaman aku sekolah dulu, macam2 style aku nak ikut". Ada masanya pada usia itu kita mahu menjadi dewasa tanpa memperdulikan persediaan akal. Dan begitu sebaliknya apabila kita meninggkat usia kita mahu menjadi kembali muda tanpa memperdulikan tanggungjawab yang terbeban di bahu. Arus akan kian deras dan roda dunia akan terus berputar. Bagi aku yang silam itu adalah kenangan dan hari esok adalah impian. Namun ingatlah, hari ini adalah sesuatu yang telah pasti. Selamat tinggal pesta usia belasan, masa untuk aku mencari untuk sesuap nasi di usia puluhan..






: Kemarahan anak muda bisa merosakkan orang sekelilingnya
Kemarahan orang dewasa bisa merosakkan orang sekeliling dan dirinya
Kemarahan seorang tua bisa merosakkan dirinya sendiri.



>Karp's

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...