Sunday, October 10, 2010

Ego.

Egois, satu virus pembunuh dalam akal yang sihat dan sinonim dengan perkataan bodoh sombong. Selama menjejak kaki di alam duniawai, kita tidak bisa lari dari dirantai sifat ego yang berbayang dalam setiap jejak langkah. Berjalan menongkah usia 20an, pelbagai situsi, dan tingkah laku manusia telah aku hadapi. Namun dalam kebanyakan warna2 ragam itu, aku paling sukar berinteraksi dengan mahluk2 tuhan yang hatinya dipenuhi rasa bongkak dan bangga dengan diri sendiri. Berinteraksi dengan mereka ibarat berbicara dengan sang khalifah berlidah dua bertelinga satu. Berborak lantang sedangkan lidah telah tergigit dek bicara meninggi yang melumur hitam muka sendiri. Mari renungi sabda Rasulullah ini, namun sebelum itu awas saya memperingati kalian, bacalah dengan hati yang terbuka, kerana syaitan ada menghasut di sebelah mu ketika kamu sedang mencari kebenaran dan tertutuplah pintu kebenaran jika engkau terpedaya dan leka dengan kepentingan diri sendiri sehingga menidakkan tentang kata2 orang lain.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Tidak akan masuk neraka, orang yang di dalam hatinya ada seberat sebiji sawi darinya iman, dan tidak akan masuk syurga yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi darinya sombong.” (Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)

Penyakit orang ahli abid yang merasa diri mereka terlalu banyak beribadat berbanding dengan orang lain sehingga menganggap orang lain tidak mampu beribadat seperti mereka.
Sedangkan mereka terpedaya dengan tipu daya syaitan. Rasulullah SAW mengingatkan melalui sabda Baginda yang bermaksud:

“Bahawa siapa yang memuji dirinya sendiri atas suatu amal salih, bererti sudah tersesat daripada mensyukurinya, dan gugurlah segala amal perbuatannya.”

Jika kita bersifat seperti ini, menghina orang yang tidak bersembahyang atau apabila orang mengerjakan maksiat, lantas menggelengkan kepala dan terdetik di dalam hati, “Apa nak jadi dengan kamu semua. Mengapa tidak alim dan warak seperti aku,” maka kita adalah dalam kategori orang yang berpenyakit sombong. Oleh itu, bersegeralah bertaubat atas kejelekan akhlak..

Janganlah kita salih tuduh menuduh, benci membenci, salinglah menasihati sesama kita.. Jika salah, terima lah seadanya, jangan bongkak menidakkan dan menunding jari sesama sendiri..Ingatlah musuh yang nyata bukan manusia, musuh yang nyata adalah syaitan yang direjam. Membuat kita berpaling dari kebenaran dan tidak menerima teguran..Fikirkan dan positifkan pemikiran~


: “Orang yang sombong, keras kepala dan takbur, akan dikumpulkan pada hari kiamat, dalam bentuk semut yang kecil, yang dipijak mereka oleh manusia, kerana hinanya mereka pada Allah.” (Diriwayatkan oleh Al-Bazzar dari Abu Hurairah)





> Karps

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...